Starostwo Powiatowe w Raciborzu otrzymało na kolejne 3 lata certyfikat jakości ISO...

2003-12-12, Piątek
Na kolejne 3 lata Starostwo Powiatowe w Raciborzu otrzymało certyfikat jakości ISO wg normy 9001:2000. Działalność Starostwa została wysoko oceniona przez auditorów zewnętrznych RWTŰV z Katowic podczas tzw. auditu recertyfikacyjnego w sierpniu br. W imieniu RWTŰV, certyfikat uroczyście na ręce Starosty Raciborskiego Henryka Siedlaczka wręczyła 12.12.br. prof. Krystyna Lisciecka. Przypomnijmy – system zarządzania jakością wg europejskiej normy ISO w Starostwie Powiatowym w Raciborzu wdrożony został w latach 1999–2000, co potwierdzone zostało przyznanym we wrześniu 2000 r. certyfikatem jakości ISO 9002. Warto dodać, że wówczas Starostwo w Raciborzu było pierwszym urzędem powiatowym w Polsce, które wdrożyło system jakości ISO. Certyfikat przyznawany jest przez RWTŰV na 3 lata. Później organizacja musi zostać poddana tzw. auditowi recertyfikacyjnemu. Co roku przeprowadzane są ponadto audity kontrolne. W okresie wdrażania w raciborskim Starostwie systemu zarządzania jakością obowiązywała jeszcze norma ISO 9000 z 1996 r. Certyfikacja odbyła się wg ISO 9002 w 2000 r. Starostwo Powiatowe w Raciborzu sukcesywnie doskonali wdrożony system i dostosowuje go do wymagań nowej normy – ISO 9001:2000. Zmieniające się potrzeby, poszczególne cele i dostarczane wyroby wymuszają nieustanne dostosowywanie systemu jakości, stąd też w Starostwie Powiatowym w Raciborzu zdecydowano o wdrożeniu normy ISO 9001:2000. Najogólniej, założeniem tej normy jest zastosowanie w praktyce metody „Planuj – Wykonaj – Sprawdź – Działaj”. Wdrożony system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 w Starostwie Powiatowym w Raciborzu oznacza, że urząd nieustannie świadczy usługi spełniające wymagania klientów i wymagania stosowanych przepisów prawnych. Ponadto nowa norma potwierdza też, że Starostwo w Raciborzu dąży do zwiększenia zadowolenia klienta przez skuteczne zastosowanie systemu jakości ISO. Począwszy od 2001 roku dokumentacja systemowa sukcesywnie jest dostosowywana do nowej normy ISO – poprzez zmodyfikowanie procedur jakościowych, uzupełnienie instrukcji i przepracowanie Księgi Jakości. Produktem urzędu jest przede wszystkim: decyzja, promocja, informacja i usługa administracyjna. Obecnie w Starostwie Powiatowym w Raciborzu obowiązuje następująca dokumentacja systemowa: Księga Jakości (w tym polityka jakości), procedury ogólne (8 szt.), procedury procesu świadczenia usług (11 szt.) i instrukcje postępowania (7 szt.). Po przeprowadzonym pod koniec sierpnia br. audicie recertyfikacyjnym w Starostwie Powiatowym w Raciborzu, auditorzy zewnętrzni RWTŰV z Katowic (prof. Krystyna Lisiecka i inż. Marek Jabłoński) ocenili, że system zarządzania jakością wg europejskiej normy ISO 9001:2000 funkcjonuje prawidłowo w urzędzie. Potwierdzone to zostało przyznaniem na kolejna 3 lata certyfikatu jakości ISO. Kontroli poddane zostały niemal wszystkie obszary działalności urzędu związane: z opracowywaniem budżetu powiatu, z nadzorowaniem wykonywania zadań administracji publicznej, z komunikacja i transportem, z geodezją, z edukacją, kulturą i sportem, a także z przedsięwzięciami międzynarodowymi i promocją powiatu. Auditorzy podkreślili szczególnie kompetentność pracowników Starostwa, którzy prawidłowo wypełniają główne założenie wizji, misji i polityki jakości urzędu – „urząd przyjazny lokalnej wspólnocie samorządowej i zainteresowanym stronom”. 12.12.br. w Starostwie Powiatowym w Raciborzu odbyła się uroczystość wręczenia certyfikatu jakości ISO dla urzędu. W imieniu RWTŰV z Katowic, na ręce Starosty Raciborskiego Henryka Siedlaczka (w obecności pracowników Starostwa, radnych, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu) certyfikat wręczyła prof. Krystyna Lisiecka. To, że w Starostwie Powiatowym w Raciborzu prawidłowo realizowana jest misja służebności wobec klientów potwierdza także analiza satysfakcji klienta przeprowadzana przez Referat Promocji, Rozwoju i Współpracy Zagranicznej Starostwa. Z analizy wypełnianych przez klientów Starostwa ankiet wynika, że z roku na rok rośnie ich zadowolenie z obsługi – 93% klientów ocenia poziom świadczonych w raciborskim Starostwie usług jako bardzo dobry, 95% ocenia bardzo dobrze kontakt z urzędnikiem, a wszystkie sprawy w Starostwie załatwiane są terminowo. Utrudnieniem dla klientów zewnętrznych, jak wynika z ankiet satysfakcji, jest lokalizacja wydziałów Starostwa w trzech budynkach na terenie Raciborza i brak miejsc parkingowych w ich obrębie. Warto także dodać, że w 2003 r. wpłynęły zaledwie dwie skargi klientów, podczas gdy w poprzednich latach w Starostwie zgłaszanych było średnio do 20 skarg rocznie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów urzędu, Starostwo Powiatowe w Raciborzu uruchomiło w jednym budynku najczęściej odwiedzane przez klientów komórki organizacyjne. Od listopada br. w budynku przy Pl. Okrzei 4a w Raciborzu funkcjonują: Wydział Komunikacji i Transportu, Biuro Paszportowe i komórka zajmująca się sprawami obywatelskimi. Z kolei w 2004 roku planuje się uruchomienie w budynku głównym Starostwa przy ul. Klasztornej 6 Biura Obsługi Klienta, a także budowę podjazdu dla osób niepełnosprawnych. Warto dodać, że Starostwo Powiatowe w Raciborzu jest laureatem III edycji „Śląskiej Nagrody Jakości” w kategorii urzędy administracji publicznej (maj’2001), a także Honorowym Finalistą VII edycji konkursu „Polska Nagroda Jakości” w organizacjach publicznych (listopad’2001). Ponadto w maju 2001 r. urząd otrzymał wyróżnienie w postaci statuetki „Laur Jerzego Buzka 2001” za wyjątkowe osiągnięcia w zakresie zarządzania jakością.
wszystkie
początek strony