Wystawa plakatu uczniów Technikum Nr 1 im. Księżnej Eufemii Raciborskiej na zamku

2016-04-12, Wtorek
 

Za nami wystawa fotografii Macieja Byczkowskiego pt. „PRAWA CZŁOWIEKA. DOSTRZEGAM” a już wkrótce wernisaż prac uczniów Technikum Nr 1 im. Księżnej Eufemii Raciborskiej z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu. Młodzi technicy organizacji reklamy już po raz czwarty na Zamku Piastowskim w Raciborzu zaprezentują swoje prace.

- „Życie nie może odbyć się bez Ciebie” – to tytuł wystawy plakatu, której wernisaż odbędzie się 14 kwietnia (czwartek) o godz. 17.00 w domu książęcym dawnej siedziby Piastów. Zaprezentowane zostaną prace uczniów raciborskiego Technikum Nr 1 im Księżnej Eufemii Raciborskiej, kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy. Ekspozycja przedstawia projekty uczniów klas II-IV wykonanych w latach 2015 – 2016 - mówi Grażyna Wójcik, dyrektor Agencji Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu.

- Przypomnijmy, pierwsza wystawa prac uczniów odbyła się w listopadzie 2012 roku. 14 kwietnia zobaczymy kolejne ciekawe plakaty - dopowiada dyrektor Grażyna Wójcik
Reklama społeczna coraz mocniej wpisuje się w krajobraz współczesnych ludzi, którzy coraz częściej nie dają sobie rady z negatywnymi zjawiskami. To również dowód na to, że przełamana została pewna bariera tematów tabu, o których mówić nie wypada, czy też nie wolno. Celem reklamy społecznej jest poruszanie problemów nękających ludzkość, wskazanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań oraz zmiana postaw na przeciwne np. zmiana stylu jazdy samochodem z agresywnego na spokojny. Reklama społeczna stara się więc, wpłynąć na silniejsze i bardziej stabilne podstawy.

Plakat społeczny to jedna z najbardziej wymagających dziedzin współczesnej sztuki. Od twórcy oczekuje się wrażliwości i umiejętnego zobrazowania tematu w sposób czytelny i poruszający odbiorcę. Artysta ciągle stoi przed dylematem w jaki sposób dotrzeć do odbiorcy reklamy by ta odniosła jak największy skutek. Zadaje sobie pytanie - dostarczyć racjonalnych argumentów, czy też wykorzystać emocje? A jeśli oddziaływać emocjonalnie, to czy pozytywne, czy negatywne?

Wystawa na Zamku Piastowskim w Raciborzu prezentuje kilkadziesiąt plakatów poruszających trudne i kontrowersyjne tematy. W gronie problemów, które stały się inspiracją dla młodych twórców znalazły się m.in.: przemoc, cyberprzemoc, nałogi, rasizm, tolerancja. Młodzi artyści operując prostymi i uniwersalnymi znakami, często łączonymi w nietypowe konteksty, osiągnęli zaskakujące rezultaty. Wśród projektów pojawiają się prace bardzo ascetyczne z formami zgeometryzowanymi o niezwykle mocnym i czystym przekazie, a także prace typowo ilustratorskie, operujące o wiele bogatszym językiem form plastycznych. Wykorzystanie fotografii jako środka przekazu świadczy o nawiązaniu do bogatej tradycji polskich, najlepszych przedstawień plakatowych. Spora część prac odznacza się dojrzałością i wykracza poziomem poza ćwiczenia wykonywane w ramach zajęć lekcyjnych.

wszystkie
początek strony